Sinds Duco Sickinghe (57) de deur van Telenet in 2013 achter zich dichtsloeg en het investeringsfonds Fortino opstartte, heeft hij een fijne neus ontwikkeld voor allerlei beloftevolle digitale start-ups. Zo pompte hij deze week 2,5 miljoen euro extra in Teamleader, een Gents IT-bedrijf dat online software aanbiedt aan kmo’s. Maar daar bleef het niet bij. De voormalige topman van Telenet stopte ook geld in het minst technologische product dat er is: water.

‘Mineraalwater’, zegt de Nederlander, terwijl hij ons een glas inschenkt uit een flesje met de merknaam Coralba op het coole etiket. ‘Het meest neutrale dat er is. Zoutarm en perfect om te proeven bij wijn. Afkomstig van een bron in het Italiaanse dorpje San Damiano in de Alpen. Een mooie story. En het is nog lekker ook. We kijken nu hoe we dat product in de markt kunnen zetten.’
Het is de rode draad in de visie van Fortino. Hoogtechnologisch of zo oud als de straat, elk bedrijf staat voor een digitale revolutie, doceert Sickinghe. IT en big data zullen de markt transformeren. ‘Ik was vorige week op de Google Zeitgeist-conferentie en zag er Paul McGinley praten over hoe hij met het Europese golfteam in 2014 de Ryder Cup van de Amerikanen won. De man had van alle golfbanen en spelers de gegevens op computers gezet om er trends uit te halen en zijn individuele coaching te verbeteren. Dat is nou een leuke les uit de sport. Als je beter wil zijn dan je concurrent, kom je niet ver meer zonder big data.’
Op die omwenteling wil Fortino – Italiaans voor ‘klein fortje’ – kapitaliseren. ‘We zijn nu met een externe kapitaalronde bezig. Tegen juli zal het fonds 45 tot 50 miljoen euro hebben opgehaald. Een behoorlijke oorlogskas waarmee we heel wat groeibedrijven kunnen helpen. Onze focus is scherp. We investeren niet in om het even wie. We willen bedrijven actief ondersteunen. Op korte termijn mikken we ook op private equity in middelgrote ondernemingen.’
Lees verder op De Tijd